Připraven nebyl nikdo, protože Evropské servery a s nimi i Drak'Thul, jenž je hojně osídlen československou komunitou, prostě nápor zvědavců nezvládli. Tolik očekávané otevření portálu připomínalo přecpané metro, kterému hrozí každou chvíli vykolejení. A stalo se. Náhodné odpojování prokládané lagy vše zničilo. Vidět toho moc nebylo. Servery neunesly tíhu hráčů a popadaly jako zvadlé ovoce. Do Outlandu se šlo tedy až druhý den, hezky v klidu a bez emocí. Stačilo jen „proběhnout“ bránou, kterou ostražitě hlídala Aliance a zabíjela jedno nešťastného Horďáka za druhým.
Novinek je celá řada, a protože hra vyžaduje víc než obvyklých 10 dní recenzování, rozhodli jsme se článek rozdělit do dvou částí. Dnes se podíváme na to, co je v datadisku nové, a představíme si život postavy do finálního 70-tého levelu. Příště si pak vezmeme na mušku raidovní instance a to, co vás čeká, jakmile se prokoušete nekončícím zástupem úkolů, roztroušených všude v Outlandu, včetně tolik očekávaného nového PvP obsahu.
Roztrhané pustiny Outlandu jsou vše, co zbylo z kdysi krásné domoviny Orků, Draenoru. Po Druhé válce vstoupila Aliance do Temného portálu a vstoupila do této země, aby ke svému zděšení zjistila, že vládce Hordy Ner'zhul zde vybudoval celou řadu bran, umožňujících vstup do nedotčených světů. Ve chvíli, kdy byl tento vladař obklíčen a hrozila jeho porážka, aktivoval tyto brány v pokusu o útěk. K neštěstí všech obyvatel Draenoru se však stala nehoda a nashromážděná energie vyústila v explozi, jenž nadobro tento svět roztrhala na nespočet kousků.
O téměř třináct let později, na konci Třetí války, objevil padlý elf Illidan, že zbytky Draenoru stále existují a plují na astrálních proudech energií z Twisting Nether. Po porážce rukou prince Arthase unikl Illidan se svými věrnými do zbytků Draenoru, kterému se nyní říká Outland. Během krátké doby ovládl většinu chaosem zmítaného území a zapečetil poslední z Ner'zhulových prostorových bran.
Přestože je stále nezpochybnitelným vládcem této zpustošené země, žije Illidan neustále ve strachu, že by ho tu mohli objevit jeho největší nepřátelé - především Arthas, nový král Lichů. V současnosti je Outland domovem mnoha roztroušených kmenů rasy Draenei, primitivních Orků a také mnoha různých démonických příšer. I agenti Plamenné Legie prozkoumávají toto místo jakožto zajímavou strategickou pozici pro svou Plamennou křížovou výpravu za vyhlazením všeho živého ve vesmíru...
Outland je skutečně mozaikou krajin a národů. Designéři a grafici si datadisk vychutnali a přinutí vás mnohdy k oněmělému úžasu. Jednotlivé části byly představeny na oficiálních stránkách The Burning Crusade . Na každém kroku je znát vyzrálost, která provázela každý velký patch. Krajina je plná života a skýtá úchvatný zážitek. Na každém území se také něco děje. Ať už jsou boje mezi jednotlivými frakcemi nebo přesuny početných armád. Země si tu žije svým vlastním životem, a vy zde zastáváte roli obyčejného posluhovače, jenž se chce zavděčit všem. V Outlandu je nespočet frakcí, s kterými můžete budovat vztahy. Dle toho se odvíjí úkoly, které dostáváte a závisící na nich vaše odměny. Vše je založeno na zvyšování reputace a odevzdávání nekonečného množství speciálních předmětů. Každé území má obvykle má dvě až tři frakce, s kterými lze vztahy rozvíjet.
Nové rasy
Osudy Aliance a Hordy mají promíchat dvě nové hratelné rasy: Draenei a Krvaví elfové.
Rasa Draenei osídlila ostrovy severozápadně od pobřeží Kalimdoru. Děti světla zde ztroskotali v minimálním počtu. Jejich osudy a náklonnost pozměnila brutální genocida ze strany Orků, kteří je téměř vyhladili. Přitom dříve mezi těmito rasami bylo přátelství a společný zájem. Odtud také pochází osvojení šamanských schopností. Zrada je však přivedla na scestí. Tato rasa má na Warcraft trošku netypický futuristický vzhled, hodící se spíš do kosmických her. Jako každá rasa mají i oni speciální vrozené schopnosti:
Kromě šamanů si zahrajete za válečníka, paladina, huntera, priesta a mága. Dohromady velice silná a zajímává šestice. Aliance tak do rukou dostává trošku „evil race“ a hlavně už si může zkusit házet totemy, kam se podívá.
Protipólem toho jsou Krvaví elfové (Blood Elves) s vražednými schopnostmi sání many. Tato vznešená stvoření zbloudila z cesty dobra. Jejich život se točí okolo zvláštní energie, jenž se jim stala drogou a poznamenala je natolik, že jsou nyní spojenci Hordy. Jejich epická města jsou poháněna touto energií a oni jsou nepřímo jejími otroky. Prstíky v tom má zvrhlý démon Illiadian, jenž po staletí prohluboval jejich dávno ztracené znalosti k obrazu svému. Kdysi nepřátelé Trollů jsou dnes jejich přáteli. Osídlili území na severu Východních království a vystavěli zde skvostný Silvermoon. Opět tu máme několik speciálních vrozených schopností:
Tyto dvě schopnosti jsou opravdu skvěle doplňují a ve smrtelných kombinacích brání jen časové omezení jejich použití. Ale i tak to velice pomůže u postav, které nemají tak velikou spotřebu many, jako je třeba paladin. Krom „bublinkáře“ si můžete vzít huntera, zloděje, priesta, mága či warlocka. Krvaví elfové jsou takovou světlou duší vražedné Hordy, jenž si na nějakou noblesu a sochy z mramoru zrovna nepotrpí.
Obě nové rasy mají k dispozici vlastní území, jenž je přístupné pomocí speciálních teleportů. Aliance i Horda si navíc vzájemně prohodila jediné unikátní postavy a nyní již mají obě strany naprosto stejné možnosti. Trošku to sice zamrzí, protože tím zmizel jediný podstatný rozdíl, oddělující tyto dvě společenství. Na ruhou stranu to zase vyrovnalo síly.
Na nově vznikající postavy nikdo nemůže a mají šanci se určitou dobu nikým nerušeně vyvíjet. Tato ochrana je jim poskytnuta po dobu prvních dvaceti levelů, kdy mohou objevovat tato nová území. Autoři do tohoto světa uplatnili i nové pojetí questování, jenž funguje všude na území Outlandu. Z nepřátel vám padají i speciální věci, které můžete odevzdávat u zástupce jednotlivých frakcí a tím si s nimi budovat vztahy (reputaci). V závislosti na jejich kvalitě pak máte možnost si od jejich obchodníků něco pěkného zakoupit. Do hry to tak přidává nový zajímavý prvek, jenž prodlužuje hratelnost. A protože se jedná o placenou online hru, generuje i více peněz do pokladnice společnosti Blizzard.
Bohužel ve chvíli, kdy vyčerpáte možnosti vyplívající z výšky vaší úrovně, následuje přesun do starých dobrých končin původní hry, které fungují jako propojení nového a starého světa. Přesto autoři ani tady nezapomínají na nové rasy a po světe roztrousili úkoly, jenž jsou přístupny všem.
Samozřejmě The Burning Crusade nezapomíná na již exitující postavy a přináší do jejich života něco nového. Maximální úroveň, na kterou se dá nyní vyšplhat, se zvýšila o deset stupínků. Tím i přibyla celá řada nových vlastností a kouzel. Talentový strom, jenž určuje vaši specializaci, byl zpřístupněn již před samotným vydáním BC pro všechny hráče. Nyní však můžete pořizovat i nová kouzla. Po pravdě jich není zase tolik, kolik bychom si asi všichni přáli. Staří mazáci si jistě pamatují na to, že v raidovní instanci Ruins of Ahn'Qiraj bylo možno ukořistit z bossů knížky, jenž vás naučili vyššímu stupni daného kouzla. Tyto knihy jsou tatam a váš trenér vás již této věci naučí za malinký zprostředkovatelský poplatek. Přehled nových kouzel a schopností je k nalezení na oficiálních stránkách. Kouzlíčka jsou to dost zajímavá a je s nimi opravdu hodně zábavy. Například druidi se mohou těšit a novou travel formu v podobě létajícího havrana a mágové na neviditelnost.
Vaříme ze zlata
Další novinkou, o které toho bylo dost napsáno, je obchodnická dovednost zvaná jewelcrafting. Šperkovnictví je vrozenou schopností Draenei, avšak okusit jej může každý, protože vkládat gemy umí kdokoliv. Do speciálních předmětů lze vkládat gemy, jenž ovlivňují určitou vlastnost, podobně jako enchanting. Tyto gemy se vyrábí z hornin jenž se dají těžit stejně jako ruda. Předmět, do něhož lze gem umístit, se dá vyrobit pomocí jiných profesí nebo může jednoduše někde padnout. Gemy se vzájemně ovlivňují a na konci obdržíte malý bonus navíc. Krom gemů se dají vyrábět i prstýnky, řetízky a speciální panenky, fungující na bázi trinketů. Jedná se o jednorázovou záležitost, jenž poskytne časově omezený benefit vám nebo vaší partě. Tato věc má omezený počet použití a poté přestane fungovat. Jelikož se objevila celá řada nových bylinek či hornin, které se dají všude možně sbírat, přibyla i celá řada receptů a nových míchaných nápojů. Jedna z nejlepších databází se nalézá na severu Thottbot.
Křížíme postavy
Nové talenty a kouzla změnily trošku podobu jednotlivých skupin, ve kterých se chodí instance a umožnily větší variabilitu. Velikým šílenstvím se zde stala touha po damage. Priesti se zahalili do stínu a přestali léčit, warioři na chvíli odhodili štíty a druidi na sebe vzali podobu medvědů. Světe div se, ale ono se to dá zvládnout i tak. Najednou tankuje medvěd, healuje shaman... Jen hunter sebou stále plácá o zem, jakoby mu nohy nesloužily. Mechanismus základních (neraidovních instancí) má obdobnou podobu jako dřív. Pořád zde máte levelové omezení pro vstup do nitra a pořád je třeba skupinku maximálně pěti hráčů, odhodlaných pokořit nástrahy nepřítele. Nově jsou instance v dané lokaci vždy soustředěny na jedno místo. Zde jsou pak rozmístěny vchody do jednotlivých částí, včetně jednoho určeného pro raidy. Zároveň jsou zde i NPC, prodávající nejpotřebnější věci, meeting stone pro přivolání kamarádů a hlavně i postavy rozdávající úkoly související s instancí, do které se vydáváte. Ve většině případů to platí napříč celým Outlandem. Pokud tedy chcete úkol související s danou instancí, nemusíte již hledat někde v druhém koutě země. Například hned na prvním území se rozkládá dominanta zvaná Hellfire Citadel a v ní jsou ukryty čtyři instance, přičemž dvě (Hellfire Ramparts a The Blood Furnace) jsou přístupné na úvodních levelech a zbývající (The Shattered Halls a Magtheridon's Lair) jsou určeny pro high-end postavy, přičemž jedna je raidovní. Toto pojetí hodně usnadňuje život. Všechny instance jsou o něco kratší než bývalo obvyklé a obsahují většinou jen dva, tři nebo čtyři bosse. Po zabití finálního se vám pak otevře zkratka k východu.
Touláme se minulostí
Asi nejlépe zpracovanou instancí (pravda každá další, do které vstoupíte, je samozřejmě zajímavější), jenž zabodovala u každého, jsou Caverns of Time, kde je jednou z částí „Hillsbrad Foothills za mlada“. V tomto eventu vstoupíte do této lokace v době, kdy Thrallovi ještě teklo mléko po bradě a budete se ho snažit vysvobodit ze zajetí. Nic neobvyklého, až na to, že se nejedná o klasickou indoor instanci, kterou vede jen jedna cesta k cíli. Zde se ocitnete na obrovském území, jenž je jen časově omlazeno. Toulky časem do takových instancí jsou naprosto fantastické. Ale i zbytek instancí stojí rozhodně za to. Podíváte se například do již zmiňované Hellfire Citadel, Auchindounu či podvodního světa Coilfang Reservoiru v bažinách Zangarmarshe, což je svět živoucích stromů a divných stvoření (mimochodem, pokud tohoto tvora zabijete, můžete dokonce z jeho těla očesat bylinky, jenž na něm rostou).
I když mám v záměru o PvP obsahu hovořit až příště, musím zmínit oblast instancí zvanou Auchindoun, jenž je přímo děním v PvP v okolí ovlivněna. Každé území umožňuje určitý druh outdoorového zápolení. Úspěšnější pak získá nějaký benefit v podobě třeba rychlejšího získávání zkušeností, větší damage nebo tržiště s odměnami. Zde umožňuje ovládnutí věží to, že po zabití bosse z něj obdržíte speciální marky, jenž můžete používat na nakupovaní odměn. Obdobně je tomu i v jiných lokacích.
V druhé části recenze se vypravíme objevovat raidovní instance a představíme si i obsah PvP, kterým je Outland prošpikován. Zároveň se pokusíme zhodnotit vyváženost celé hry a celkovou změnu podobu. Poukážeme na sílu nalezených předmětů a zkusíme zodpovědět i zajímavé otázky, jenž se objeví v komentářích. Co však můžeme prozradit již teď je, že Burning Crusade se opravdu povedl a je nutností pro každého fanouška World of Warcraft.
Novinek je celá řada, a protože hra vyžaduje víc než obvyklých 10 dní recenzování, rozhodli jsme se článek rozdělit do dvou částí. Dnes se podíváme na to, co je v datadisku nové, a představíme si život postavy do finálního 70-tého levelu. Příště si pak vezmeme na mušku raidovní instance a to, co vás čeká, jakmile se prokoušete nekončícím zástupem úkolů, roztroušených všude v Outlandu, včetně tolik očekávaného nového PvP obsahu.
Roztrhané pustiny Outlandu jsou vše, co zbylo z kdysi krásné domoviny Orků, Draenoru. Po Druhé válce vstoupila Aliance do Temného portálu a vstoupila do této země, aby ke svému zděšení zjistila, že vládce Hordy Ner'zhul zde vybudoval celou řadu bran, umožňujících vstup do nedotčených světů. Ve chvíli, kdy byl tento vladař obklíčen a hrozila jeho porážka, aktivoval tyto brány v pokusu o útěk. K neštěstí všech obyvatel Draenoru se však stala nehoda a nashromážděná energie vyústila v explozi, jenž nadobro tento svět roztrhala na nespočet kousků.
O téměř třináct let později, na konci Třetí války, objevil padlý elf Illidan, že zbytky Draenoru stále existují a plují na astrálních proudech energií z Twisting Nether. Po porážce rukou prince Arthase unikl Illidan se svými věrnými do zbytků Draenoru, kterému se nyní říká Outland. Během krátké doby ovládl většinu chaosem zmítaného území a zapečetil poslední z Ner'zhulových prostorových bran.
Přestože je stále nezpochybnitelným vládcem této zpustošené země, žije Illidan neustále ve strachu, že by ho tu mohli objevit jeho největší nepřátelé - především Arthas, nový král Lichů. V současnosti je Outland domovem mnoha roztroušených kmenů rasy Draenei, primitivních Orků a také mnoha různých démonických příšer. I agenti Plamenné Legie prozkoumávají toto místo jakožto zajímavou strategickou pozici pro svou Plamennou křížovou výpravu za vyhlazením všeho živého ve vesmíru...
Outland je skutečně mozaikou krajin a národů. Designéři a grafici si datadisk vychutnali a přinutí vás mnohdy k oněmělému úžasu. Jednotlivé části byly představeny na oficiálních stránkách The Burning Crusade . Na každém kroku je znát vyzrálost, která provázela každý velký patch. Krajina je plná života a skýtá úchvatný zážitek. Na každém území se také něco děje. Ať už jsou boje mezi jednotlivými frakcemi nebo přesuny početných armád. Země si tu žije svým vlastním životem, a vy zde zastáváte roli obyčejného posluhovače, jenž se chce zavděčit všem. V Outlandu je nespočet frakcí, s kterými můžete budovat vztahy. Dle toho se odvíjí úkoly, které dostáváte a závisící na nich vaše odměny. Vše je založeno na zvyšování reputace a odevzdávání nekonečného množství speciálních předmětů. Každé území má obvykle má dvě až tři frakce, s kterými lze vztahy rozvíjet.
Nové rasy
Rasa Draenei osídlila ostrovy severozápadně od pobřeží Kalimdoru. Děti světla zde ztroskotali v minimálním počtu. Jejich osudy a náklonnost pozměnila brutální genocida ze strany Orků, kteří je téměř vyhladili. Přitom dříve mezi těmito rasami bylo přátelství a společný zájem. Odtud také pochází osvojení šamanských schopností. Zrada je však přivedla na scestí. Tato rasa má na Warcraft trošku netypický futuristický vzhled, hodící se spíš do kosmických her. Jako každá rasa mají i oni speciální vrozené schopnosti:
- trade skill jewellcrafting zvýšen +5
- Gift of the Naruu – vrozená schopnost uzdravování
- Shadow ressistance zvýšen o +10
- Heroic Presence – všichni členové party v okolí mají zvýšenou šanci na zásah
Kromě šamanů si zahrajete za válečníka, paladina, huntera, priesta a mága. Dohromady velice silná a zajímává šestice. Aliance tak do rukou dostává trošku „evil race“ a hlavně už si může zkusit házet totemy, kam se podívá.
- trade skill enchanting zvýšen +10
- Magic ressistance zvýšena +5
- Mana tap – parádní věc umožňující sání many z nepřítele, jenž vás nabíjí energií
- Arcane torrent – schopnost, kterou tuto energii přetavíte na manu, přičemž na krátkou dobu znehybníte okolní nepřátelé
Tyto dvě schopnosti jsou opravdu skvěle doplňují a ve smrtelných kombinacích brání jen časové omezení jejich použití. Ale i tak to velice pomůže u postav, které nemají tak velikou spotřebu many, jako je třeba paladin. Krom „bublinkáře“ si můžete vzít huntera, zloděje, priesta, mága či warlocka. Krvaví elfové jsou takovou světlou duší vražedné Hordy, jenž si na nějakou noblesu a sochy z mramoru zrovna nepotrpí.
Bohužel ve chvíli, kdy vyčerpáte možnosti vyplívající z výšky vaší úrovně, následuje přesun do starých dobrých končin původní hry, které fungují jako propojení nového a starého světa. Přesto autoři ani tady nezapomínají na nové rasy a po světe roztrousili úkoly, jenž jsou přístupny všem.
Vaříme ze zlata
I když mám v záměru o PvP obsahu hovořit až příště, musím zmínit oblast instancí zvanou Auchindoun, jenž je přímo děním v PvP v okolí ovlivněna. Každé území umožňuje určitý druh outdoorového zápolení. Úspěšnější pak získá nějaký benefit v podobě třeba rychlejšího získávání zkušeností, větší damage nebo tržiště s odměnami. Zde umožňuje ovládnutí věží to, že po zabití bosse z něj obdržíte speciální marky, jenž můžete používat na nakupovaní odměn. Obdobně je tomu i v jiných lokacích.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář